Tasarımcının çalıştığı diğer markalar

Jeff Weber

Çocukken, eşyaların çalışma şekli Jeff Weber’in ilgisini çekerdi. “Sürekli bir şeyleri kurcalardım, ya bir şeyler oluşturur ya da parçalardım” diyor. Mekanik yeteneklerinin geliştiğini gören dedesi, endüstriyel tasarımcı olmayı düşünmesini önerir. Weber bu konuda daha çok şey öğrenince “Başka bir şey yapmayı aslında hiç düşünmedim” diyor.

 Bugün azımsanmayacak yeteneklerini insanların evde ve işte yaşamlarını güzelleştiren ürünler tasarlayarak insanların koşullarını iyileştirmek için kullanıyor. “Tasarladığımız şey her ne ise, her zaman insanlara sağladığı bir yararı olmalıdır. Her şey deneyim demek; bir insanın duyularını olumlu veya yararlı bir şekilde harekete geçirmek” açıklamasını yapıyor.

 Weber’in çalışması geniş bir ürün yelpazesini içerse de Herman Miller ile 30 yıl çalışan Bill Stumpf ile ekip olduklarında mobilya tasarımıyla ilgilenmeye başladı. Weber “Bill’in tasarım ruhu gelecekteki tüm çalışmama ilham olacak” diyor. Örneklerden biri Stumpf’ın “uni-part” teorisidir. “Herhangi bir nesnenin tüm bileşenlerinin işlevsel bir amacının yanı sıra estetik bir amacı da olmak zorundadır. Bu, her gün uyguladığımız temel bir prensiptir” diyor. Stüdyoda bu felsefe, bir nesne, bina veya hizmet tasarımında “insanlar ve dünya arasındaki bağ dokusudur. Bu tasarımın kalitesi gerçekte kullanıcının deneyimini yansıtır ve bu nedenle bizim varlığımızı tanımlar” diyor.

 Sonuçların da üzerinde duran tasarım sürecinin bütünleyici ve önemli bir boyutu araştırmadır. Örneğin Herman Miller’in Embody sandalyesini tasarlarken Weber ve Herman Miller ekibi üst ekstremite koşulları uzmanlarından optometrist ve nörolojistlere kadar çeşitli tıp dallarındaki uzmanlarla görüşmek için yaklaşık iki yıl harcadı. “Tüm bu çabalar, ‘boşluktaki vücudu sağlıklı bir şekilde desteklemek ve aynı zamanda hareket kabiliyeti sağlamak’ için ne gerektiğini gerçekten anlamak içindi” diyor.

 Sözlerine “İnsan vücudu benim için sürekli bir ilham kaynağı” diye devam ediyor. “İşyeri talepleri ve sorumlulukları değişebilir ancak insan unsuru nispeten hep aynı kalır. Mücadelem her daim ‘Bu durumu gerçekten iyileştirecek bir şeyi nasıl üretebilirim?’ sorusudur. Rahatlık ve sağlık, aşk ve barış gibidir: Yeterince sahip olabilir miyiz?” diye düşünüyor.

 Weber çalışmasının en tatmin edici bölümünün, çabalarının nihai sonucundan keyif alan birini izlemek olduğunu söylüyor. “Birini sandalyede otururken ve arkasındaki mantık ve gerekçeyi takdir ederken görmek, son derece tatminkar ” diyor.

 Kariyerinin bu aşamasını özellikle enerji verici bulduğunu söylüyor. “İyi tasarımın her zaman sanat ve bilim karışımı olduğuna inandım. Bu kombinasyonu insanların yaşam ve çalışma tarzlarını olumlu yönde etkileyen şekillerde kullanmak benim için gerçekten heyecan verici” diyor.

 Ofis/Stüdyo
Studio Weber + Associates, Minneapolis, Minnesota

 Ödüller/Takdir
Embody için Best of NeoCon Ergonomik Masa/ Çalışma Sandalyesi kategorisinde Gümüş Ödülü, 2009
Caper için Best of NeoCon Altın Ödülü, 1999
Caper için Best of IIDEX/NeoCon Kanada Ödülü, 1999